Tarcza
4.0
Ustawa
z dnia 19 czerwca o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych
przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o
zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19
Data wejścia
w życie przepisów to 2020/06/24 (część przepisów wchodzi w życie w odrębnych
datach)
W poniższym artykule zostały omówione zmiany dotyczące obszaru HR.
W ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach
kapitałowych wprowadzono następujące zmiany:
o
Do
umów o zarządzanie PPK oraz umów o prowadzenie PPK nie stosuje się przepisów
ustawy z dnia 11 września 2019 r. ‒ Prawo zamówień publicznych, jeżeli
wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne
o
Wójt,
burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa może, w
imieniu podmiotów zatrudniających, będących jednostkami organizacyjnymi danej
jednostki samorządu terytorialnego, dokonać wyboru instytucji finansowej, z
którą te podmioty zatrudniające zawrą umowy o zarządzanie PPK. Wybór dokonywany
jest w porozumieniu z przedstawicielami zakładowych organizacji związkowych
działających w jednostkach organizacyjnych objętych wyborem.
o
Jeżeli
na miesiąc przed upływem terminu, w którym podmiot zatrudniający jest
obowiązany do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, nie zostanie osiągnięte
porozumienie co do wyboru instytucji finansowej, podmiot zatrudniający albo,
wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa
wybiera instytucję finansową, z którą podmiot zatrudniający zawrze umowę o
zarządzanie PPK.
W ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach
związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych
chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych wprowadzono zmiany:
o
Wykonywanie
pracy zdalnej może zostać polecone, jeżeli pracownik ma umiejętności i
możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i pozwala na to
rodzaj pracy. W szczególności praca zdalna może być wykonywana przy
wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub
dotyczyć wykonywania części wytwórczych lub usług materialnych.
o
Narzędzia
i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną
pracy zdalnej zapewnia pracodawca.
o
Przy
wykonywaniu pracy zdalnej pracownik może używać narzędzi lub materiałów
niezapewnionych przez pracodawcę pod warunkiem, że umożliwia to poszanowanie i
ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym
tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których
ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.
o
Na
polecenie pracodawcy, pracownik wykonujący pracę zdalną ma obowiązek prowadzić
ewidencję wykonanych czynności, uwzględniającą w szczególności opis tych
czynności, a także datę oraz czas ich wykonania.
o
Pracownik
sporządza ewidencję wykonywanych czynności w formie i z częstotliwością
określoną w poleceniu
o
Pracodawca
może w każdym czasie cofnąć polecenie wykonywania pracy zdalnej
o
W
okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii wójt,
burmistrz, prezydent miasta, w tym prezydent miasta na prawach powiatu,
starosta oraz marszałek województwa może polecić:
o
pracownikowi
podległego mu urzędu, tymczasowe przeniesienie
o
kierownikowi
podległej jednostki organizacyjnej, tymczasowe przeniesienie pracownika tej
jednostki do wykonywania innej pracy, niż określona w umowie o pracę, zgodnej
z jego kwalifikacjami, w innej jednostce w tej samej lub innej miejscowości, na
czas określony do 3 miesięcy. W okresie tym przysługuje pracownikowi
wynagrodzenie stosowne do wykonywanej pracy, lecz nie niższe od
dotychczasowego. Przeniesienie ma na celu zapewnienie sprawnej realizacji zadań
jednostki, do której przenoszony jest pracownik.
o
Przeniesienie
pracownika nie powoduje rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą dotychczasowym
o
Przeniesienia
pracownika do pracy w innej jednostce nie można dokonać bez zgody pracownika
w przypadku kobiety w ciąży, pracownika opiekującego się dzieckiem do
ukończenia przez nie 4 roku życia lub osoby będącej jedynym opiekunem dziecka w
wieku do lat piętnastu
o
W
przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły lub innej
placówki, do których uczęszcza dziecko, albo niemożności sprawowania opieki
przez nianię lub dziennego opiekuna z powodu COVID-19, ubezpieczonemu
zwolnionemu od wykonywania pracy oraz funkcjonariuszowi zwolnionemu od
pełnienia służby, z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad
dzieckiem przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy do dnia 28 czerwca 2020 r.
o
Dodatkowy
zasiłek opiekuńczy, przysługuje ubezpieczonemu zwolnionemu od wykonywania pracy
oraz funkcjonariuszowi zwolnionemu od pełnienia służby z powodu konieczności
osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem również w przypadku otwarcia
placówek, o których mowa w tych przepisach, w czasie trwania COVID-19 do dnia
28 czerwca 2020 r.
o
Rada
Ministrów może, w celu przeciwdziałania COVID-19, w drodze rozporządzenia,
określić dłuższy okres pobierania dodatkowego zasiłku opiekuńczego niż wskazany
dla poszczególnych grup osób uprawnionych oraz w zależności od funkcjonowania
poszczególnych placówek, o których mowa w tych przepisach, mając na względzie
okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz
skutki nimi wywołane
o
W
przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły lub innej
placówki, do których uczęszcza dziecko, albo niemożności sprawowania opieki
przez nianię lub dziennego opiekuna z powodu COVID-19 przysługuje zasiłek
opiekuńczy z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem
o
Rada
Ministrów może, w celu przeciwdziałania COVID-19, w drodze rozporządzenia,
określić dłuższy okres pobierania zasiłku opiekuńczego niż wskazny dla
poszczególnych grup osób uprawnionych oraz w zależności od funkcjonowania
poszczególnych placówek, o których mowa w tych przepisach, mając na względzie
okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz
skutki nimi wywołane
o
Samorządowa
instytucja kultury, u której wystąpił spadek przychodów w następstwie
wystąpienia COVID-19, może zwrócić się z wnioskami o wypłatę świadczeń na
dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo
obniżonym wymiarem czasu pracy, w następstwie wystąpienia COVID-19 ze środków
organizatora i ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
o
Podmioty
występujące o wypłatę świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników
objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, w
następstwie wystąpienia COVID-19 ze środków organizatora i ze środków Funduszu
Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych nie mogą zalegać w regulowaniu
zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie
zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub
Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r.
o
Wynagrodzenie
wypłacane pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym jest dofinansowywane ze
środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w wysokości 50%
minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.
Dofinansowanie nie przysługuje do wynagrodzeń pracowników, których
wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został
złożony wniosek było wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z
poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku
o
Wynagrodzenie
wypłacane pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym jest dofinansowywane w
wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie
przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu
pracy, przy czym 40% dofinansowania jest wypłacane ze środków Funduszu
Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a 60% dofinansowania jest wypłacane ze
środków organizatora. Dofinansowanie nie przysługuje do wynagrodzeń
pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc,
w którym zostały złożone wnioski, o których mowa w ust. 1a, było wyższe niż
300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału
ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na
dzień złożenia wniosku
o
Wymiar
czasu pracy pracownika może być obniżony maksymalnie o 20%, nie więcej niż do
0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne
wynagrodzenie za pracę ustalane na podstawie przepisów o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Wynagrodzenie jest
dofinansowywane ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych do
wysokości połowy wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 8, jednak nie więcej niż
40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego
przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na
dzień złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1. Dofinansowanie nie przysługuje
do wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu
poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, o którym mowa w ust.
1, było wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego
kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie
przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Wynagrodzenie jest dofinansowywane do
wysokości połowy wynagrodzenia jednak nie więcej niż 40% przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosków, o
których mowa w ust. 1a, przy czym 40% dofinansowania jest wypłacane ze środków
Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a 60% dofinansowania jest
wypłacane ze środków organizatora. Dofinansowanie nie przysługuje do
wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu
poprzedzającym miesiąc, w którym zostały złożone wnioski, o których mowa w ust.
1a, było wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego
kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie
przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
obowiązującego na dzień złożenia wniosku
o
Dofinansowanie
wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym przysługują przez
łączny okres 3 miesięcy, przypadających od miesiąca złożenia wniosku
o
Pracodawca,
u którego wystąpił spadek przychodów ze sprzedaży towarów lub usług w
następstwie wystąpienia COVID-19 i w związku z tym wystąpił istotny wzrost
obciążenia funduszu wynagrodzeń, może:
o
obniżyć
wymiar czasu pracy pracownika maksymalnie o 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu, z
zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie
za pracę ustalane na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z
uwzględnieniem wymiaru czasu pracy pracownika przed jego obniżeniem;
o
objąć
pracownika przestojem ekonomicznym, z zastrzeżeniem, że pracownikowi objętemu
przestojem ekonomicznym pracodawca wypłaca wynagrodzenie obniżone nie więcej
niż o 50%, nie niższe jednak niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę
ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z
uwzględnieniem wymiaru czasu pracy
o
Przez
istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń rozumie się zwiększenie ilorazu
kosztów wynagrodzeń pracowników, z uwzględnieniem składek na ubezpieczenia
społeczne pracowników finansowanych przez pracodawcę i przychodów ze sprzedaży
towarów lub usług z tego samego miesiąca kalendarzowego dowolnie wskazanego
przez przedsiębiorcę i przypadającego od dnia 1 marca 2020 r. do dnia
poprzedzającego skorzystanie przez pracodawcę z uprawnienia, nie mniej niż o 5%
w porównaniu do takiego ilorazu z miesiąca poprzedzającego (miesiąc bazowy); za
miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w
przypadku gdy okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca
kalendarzowego, to jest w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca
kalendarzowego. Do kosztu wynagrodzeń pracownikównie zalicza się: kosztów
wynagrodzeń pracowników, z którymi rozwiązano umowę o pracę; kosztów
wynagrodzeń pracowników, którym obniżono wynagrodzenie w wysokości
odpowiadającej wysokości tego obniżenia. Przepisu nie stosuje się, jeżeli
iloraz kosztów wynagrodzeń pracowników, z uwzględnieniem składek na
ubezpieczenia społeczne pracowników finansowanych przez pracodawcę, i
przychodów ze sprzedaży towarów lub usług w miesiącu, w którym wystąpił istotny
wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń wynosi mniej niż 0,3. Obniżenie czasu
pracy albo objęcie pracownika przestojem ekonomicznym ma zastosowanie w okresie
do 6 miesięcy od miesiąca, w którym iloraz uległ zmniejszeniu do poziomu
mniejszego niż 105% ilorazu z miesiąca bazowego, nie dłużej jednak niż przez 12
miesięcy od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii,
chyba że pracodawca wcześniej przywróci czas pracy obowiązujący przed jego
obniżeniem lub zakończy przestój ekonomiczny pracownika, który był nim objęty. Warunki
i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego
wymiaru czasu pracy ustala się w porozumieniu. Obniżenie czasu pracy albo
objęcie pracownika przestojem ekonomicznym nie wyklucza możliwości złożenia
wniosku o dofinansowanie, jeżeli spełnione są przesłanki, o których mowa w tym
przepisie
o
W
okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii,
ogłoszonego z powodu COVID-19, pracodawca może udzielić pracownikowi, w
terminie przez siebie wskazanym, bez uzyskania zgody pracownika i z pominięciem
planu urlopów, urlopu wypoczynkowego niewykorzystanego przez pracownika w
poprzednich latach kalendarzowych, w wymiarze do 30 dni urlopu, a pracownik
jest obowiązany taki urlop wykorzystać.
o
W
okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii,
ogłoszonego z powodu COVID-19, w przypadku wystąpienia u pracodawcy spadku
obrotów gospodarczych lub istotnego wzrostu obciążenia funduszu wynagrodzeń,
wysokość odprawy, odszkodowania lub innego świadczenia pieniężnego wypłacanego
przez tego pracodawcę pracownikowi w związku z rozwiązaniem umowy o pracę,
jeżeli przepisy przewidują obowiązek wypłacenia świadczenia, nie może
przekroczyć dziesięciokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego
na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Przepis stosuje się
odpowiednio w przypadku wypowiedzenia albo rozwiązania umowy zlecenia, innej
umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy dotyczące zlecenia,
umowy o dzieło albo w związku z ustaniem odpłatnego pełnienia funkcji, z
wyłączeniem umowy agencyjnej
o
W
okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii
ogłoszonego z powodu COVID-19, w przypadku wystąpienia u pracodawcy spadku
obrotów gospodarczych lub istotnego wzrostu obciążenia funduszu wynagrodzeń
pracodawca może zawiesić obowiązki: tworzenia lub funkcjonowania zakładowego
funduszu świadczeń socjalnych, dokonywania odpisu podstawowego, wypłaty
świadczeń urlopowych. Jeżeli u pracodawcy działają organizacje związkowe
reprezentatywne, zawieszenie obowiązków następuje w porozumieniu z tymi
organizacjami związkowymi
o
W
okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii
ogłoszonego z powodu COVID-19, w przypadku wystąpienia u pracodawcy spadku
obrotów gospodarczych lub istotnego wzrostu obciążenia funduszu wynagrodzeń nie
stosuje się postanowień układów zbiorowych pracy lub regulaminów wynagradzania,
ustalających wyższą wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
oraz inne świadczenia o charakterze socjalno-bytowym. W takim przypadku stosuje
się wysokość odpisu na ten fundusz określoną w tej ustawie
o
W
okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii,
ogłoszonego z powodu COVID-19, strony umowy o zakazie konkurencji obowiązującym
po ustaniu: stosunku pracy, umowy agencyjnej, umowy zlecenia, innej umowy o
świadczenie usług, do której stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, umowy o
dzieło na rzecz których ustanowiono zakaz dzałalności konkurencyjnej, mogą
ją wypowiedzieć z zachowaniem terminu 7 dni
o
Podmioty
u których wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia
COVID-19, mogą zwrócić się z wnioskiem do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy,
właściwego ze względu na swoją siedzibę, o przyznanie świadczeń na rzecz
ochrony miejsc pracy, ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych, na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników nieobjętych: przestojem
lub przestojem ekonomicznym w następstwie wystąpienia COVID-19, obniżonym
wymiarem czasu pracy w następstwie wystąpienia COVID-19. Podmiotom tym, przysługują
środki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na opłacanie składek
na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy. Wynagrodzenia
pracowników są dofinansowywane ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych do wysokości połowy wynagrodzeń jednak nie więcej niż 40%
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego
przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na
dzień złożenia wniosku. Dofinansowanie nie przysługuje do wynagrodzeń
pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc,
w którym został złożony wniosek, o którym mowa w ust. 1, było wyższe niż 300%
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego
przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na
dzień złożenia wniosku. Świadczenia oraz środki przysługują przez łączny okres
3 miesięcy, przypadających od miesiąca złożenia wniosku. Podmiot może otrzymać
pomoc z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wyłącznie w przypadku,
jeśli nie uzyskał pomocy w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie
takich samych tytułów wypłat na rzecz ochrony miejsc pracy. Podmiot, który otrzymał
dofinansowanie wynagrodzenia pracowników, nie może wypowiedzieć umowy o pracę z
przyczyn niedotyczących pracownika w okresie pobierania świadczeń na
dofinansowanie wynagrodzenia
o
W
przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii
pracodawca może, na czas oznaczony nie dłuższy niż do czasu odwołania stanu
zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii: zmienić system lub rozkład czasu
pracy pracowników w sposób niezbędny dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania
przedsiębiorstwa lub stacji; polecić pracownikom świadczenie pracy w godzinach
nadliczbowych w zakresie i wymiarze niezbędnym dla zapewnienia ciągłości
funkcjonowania przedsiębiorstwa lub stacji. W tym przypadku pracodawca może odmówić
udzielenia pracownikowi urlopu wypoczynkowego, w tym urlopu, urlopu bezpłatnego
oraz innego urlopu, a także przesuwa termin takiego urlopu lub odwołuje
pracownika z takiego urlopu, jeżeli został on już pracownikowi udzielony; nie
dotyczy to urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego,
urlopu rodzicielskiego, urlopu ojcowskiego i urlopu wychowawczego.
o
Wniosek
o zwolnienie z opłacania składek może być złożony wyłącznie w formie dokumentu
elektronicznego za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie
teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w formie
dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo wykorzystując sposób potwierdzania
pochodzenia oraz integralności danych udostępniony bezpłatnie przez Zakład
Ubezpieczeń Społecznych w systemie teleinformatycznym. Płatnika składek, który
złożył wniosek o zwolnienie z opłacania składek, do dnia rozpatrzenia tego
wniosku uważa się za niezalegającego w opłacaniu składek należnych za okres
wskazany w tym wniosku. Skutki finansowe w wysokości zwolnienia z obowiązku opłacania
należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne oraz należności z tytułu
składek na ubezpieczenie zdrowotne są finansowane ze środków Funduszu lub w
formie dotacji z budżetu państwa.
o
Osoby objęte
ubezpieczeniem emerytalno-rentowym w rozumieniu ustawy o ubezpieczeniu
społecznym rolników zwalnia się z obowiązku opłacania należności z tytułu
składek na to ubezpieczenie za drugi kwartał 2020 r. Skutki finansowe w wysokości
zwolnienia z obowiązku opłacania należności z tytułu składek, są finansowane ze
środków Funduszu lub w formie dotacji z budżetu państwa.