Akta
osobowe pracowników
Zgodnie z
rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z grudnia 2018
roku, pracodawca prowadzi akta osobowe dla każdego pracownika oddzielnie. Akta
te podzielone są na cztery części, które zawierają następujące dane.
Część
A
|
oświadczenia lub
dokumenty dotyczące danych osobowych, zgromadzone w związku z ubieganiem się
o zatrudnienie, a także skierowania na badania lekarskie i orzeczenia
lekarskie dotyczące wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich
|
Część
B
|
oświadczenia lub
dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy
oraz przebiegu zatrudnienia pracownika
|
Część
C
|
oświadczenia lub
dokumenty związane z rozwiązaniem albo
wygaśnięciem stosunku pracy
|
Część
D
|
odpis zawiadomienia o
ukaraniu oraz inne dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika
odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych
przepisach, które przewidują zatarcie kary po upływie określonego czasu
|
W części
B przechowywane są następujące dokumenty:
1.
oświadczenia
lub dokumenty dotyczące danych osobowych, gromadzone w związku z nawiązaniem
stosunku pracy
2.
umowa
o pracę, a jeżeli umowa nie została
zawarta z zachowaniem formy pisemnej potwierdzenie ustaleń co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków
3.
zakres
czynności (zakres obowiązków), jeżeli pracodawca dodatkowo w tej formie określił
zadania pracownika wynikające z rodzaju pracy, określonego w umowie o pracę
4.
dokumenty dotyczące wykonywania przez pracownika pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, potwierdzenie zapoznania się
przez pracownika z treścią regulaminu pracy albo obwieszczenia, z przepisami oraz zasadami
bezpieczeństwa i higieny pracy, z zakresem informacji objętych tajemnicą określoną
w odrębnych przepisach dla danego rodzaju pracy, zajmowanego stanowiska lub
pełnionej funkcji, potwierdzenie
poinformowania pracownika o
warunkach zatrudnienia oraz o zmianie warunków zatrudnienia, o celu, zakresie
oraz sposobie zastosowania monitoringu, o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony
przed zagrożeniami
5.
potwierdzenie
otrzymania przez pracownika młodocianego oraz jego przedstawiciela
ustawowego informacji o ryzyku zawodowym, które wiąże się z pracą wykonywaną przez młodocianego, oraz o
zasadach ochrony przed zagrożeniami
6. dokumenty potwierdzające ukończenie wymaganego szkolenia w zakresie
bezpieczeństwa i higieny
pracy
7. oświadczenia dotyczące wypowiedzenia warunków
pracy lub płacy lub zmiany
tych warunków w innym trybie,
8.
dokumenty
dotyczące powierzenia pracownikowi mienia z obowiązkiem zwrotu, dokumenty dotyczące
przyjęcia przez pracownika wspólnej odpowiedzialności materialnej za mienie
powierzone
9.
dokumenty związane
z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez pracownika lub związane ze zdobywaniem
lub uzupełnianiem wiedzy i umiejętnosci na zasadach innych niż dotyczące
podnoszenia kwalifikacji zawodowych
10. dokumenty związane z przyznaniem pracownikowi nagrody lub wyróżnienia
11.
dokumenty związane
z ubieganiem się i korzystaniem przez pracownika z urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach
urlopu macierzyńskiego, urlopu
rodzicielskiego, urlopu ojcowskiego lub urlopu wychowawczego
12.
dokumenty
związane z łączeniem korzystania z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego
tego urlopu
13.
dokumenty
związane z obniżeniem wymiaru czasu pracy, w przypadku pracownika uprawnionego
do urlopu wychowawczego
14.
oświadczenie pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka
o zamiarze lub o braku zamiaru korzystania z uprawnień związanych z
rodzicielstwem
15. dokumenty związane z udzielaniem urlopu
bezpłatnego
16. skierowania na badania lekarskie i
orzeczenia lekarskie dotyczące wstępnych
badan lekarskich, okresowych i kontrolnych badan lekarskich
17.
umowy
o zakazie konkurencji, jeżeli strony zawarły takie umowy w okresie
pozostawania w stosunku pracy
18.
wniosek
pracownika o poinformowanie właściwego okręgowego inspektora pracy o
zatrudnianiu pracowników pracujących w nocy oraz kopię informacji w tej sprawie skierowanej do właściwego inspektora
pracy
19.
dokumenty
związane ze współdziałaniem pracodawcy z reprezentując pracownika zakładowa organizacja
związkowa lub innymi podmiotami w sprawach ze stosunku pracy wymagających takiego
współdziałania,
20. dokumenty dotyczące wykonywania pracy w formie telepracy
W części C przechowywane są
następujące dokumenty:
1. oświadczenia związane z
rozwiązaniem umowy o pracę
2. wnioski dotyczące
wydania, sprostowania lub uzupełnienia świadectwa pracy
3. dokumenty dotyczące
niewypłacenia pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy
4. kopie wydanego świadectwa
pracy
5. potwierdzenie dokonania
czynności związanych z zajęciem wynagrodzenia za pracę w związku z prowadzonym
postępowaniem egzekucyjnym
6. umowy o zakazie
konkurencji po ustaniu stosunku pracy, jeżeli strony zawarły takie umowy
7. skierowania na badania
lekarskie i orzeczenia lekarskie związane z okresowymi badaniami lekarskimi w związku
z wykonywaniem pracy w warunkach narażenia na działanie substancji i czynników
rakotwórczych lub pyłów zwłókniających
Oświadczenia lub dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach
akt osobowych pracownika przechowuje się w porządku chronologicznym oraz
numeruje.
Każda z części akt osobowych zawiera wykaz znajdujących się w
niej oświadczeń lub dokumentów.
Oświadczenia lub dokumenty znajdujące się w części A, B i C akt
osobowych pracownika, powiązane ze sobą tematycznie, można przechowywać w
wydzielonych częściach, którym przyporządkowuje się odpowiednio numery A1, B1,
C1 i kolejne; w takim przypadku przechowywanie w porządku chronologicznym, numerowanie
oraz tworzenie wykazu oświadczeń lub dokumentów dotyczy każdej z wydzielonych części.
Dokumenty znajdujące się w części D akt osobowych pracownika
przechowuje się w wydzielonych częściach dotyczących danej kary, którym przyporządkowuje się odpowiednio numery D1 i kolejne; w takim przypadku
przechowywanie w porządku
chronologicznym, numerowanie oraz tworzenie
wykazu dokumentów dotyczy każdej z tych części. W związku z usunięciem z akt osobowych
pracownika odpisu zawiadomienia o ukaraniu usuwa się całą wydzielona część dotyczącą
danej kary, a pozostałym przyporządkowuje się następujące po sobie numery.
Pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika, prowadzonych w postaci papierowej, odpisy lub
kopie dokumentów przedłożonych przez osoby ubiegające się o zatrudnienie
lub pracownika, poświadczone przez pracodawcę lub osobę upoważniona przez
pracodawcę za zgodność z przedłożonym dokumentem.
Pracodawca prowadzi oddzielnie dla każdego pracownika dokumentację
w sprawach związanych ze stosunkiem pracy obejmującą:
o
dokumenty dotyczące
ewidencjonowania czasu pracy, w skład których
wchodzą:
a)
ewidencja czasu
pracy, zawierająca informacje o:
liczbie przepracowanych godzin oraz
godzinie rozpoczęcia i zakończenia pracy
liczbie godzin przepracowanych w porze nocnej
liczbie godzin nadliczbowych
dniach wolnych od pracy, z oznaczeniem
tytułu ich udzielenia
liczbie
godzin dyżuru oraz godzinie rozpoczęcia i zakończenia dyżuru,
ze wskazaniem miejsca
jego pełnienia
rodzaju i wymiarze zwolnień od pracy
rodzaju i wymiarze innych
usprawiedliwionych nieobecności w pracy
wymiarze nieusprawiedliwionych nieobecności
w pracy
czasie pracy pracownika
młodocianego przy pracach wzbronionych młodocianym, których wykonywanie jest dozwolone w celu odbycia
przez nich przygotowania zawodowego
b)
wnioski pracownika dotyczące:
udzielenia zwolnienia od pracy w celu
załatwienia spraw osobistych
ubiegania się i
korzystania ze zwolnienia od pracy w przypadku wychowywania przynajmniej jednego dziecka w wieku do 14 lat
ustalenia indywidualnego rozkładu czasu pracy,
w ramach systemu
czasu pracy, którym
pracownik jest objęty
stosowania systemu skróconego tygodnia
pracy
stosowania
systemu czasu pracy, w którym praca jest świadczona wyłącznie w
pitki, soboty, niedziele i święta
stosowania rozkładu
czasu pracy przewidującego różne godziny rozpoczynania pracy w dniach,
które zgodnie z tym rozkładem
są dla pracownika dniami pracy
stosowania rozkładu
czasu pracy przewidującego przedział czasu, w którym pracownik decyduje o
godzinie rozpoczęcia pracy w dniu, który zgodnie z tym rozkładem jest dla
pracownika dniem pracy
c)
dokumenty związane:
ze stosowaniem systemu zadaniowego czasu
pracy
z uzgodnieniem z pracownikiem terminu
udzielenia innego dnia wolnego od pracy w zamian za
wykonywanie pracy w dniu wolnym od pracy wynikającym z rozkładu czasu
pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy
z wykonywaniem pracy w godzinach
nadliczbowych lub pozostawaniem poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy,
d)
zgoda:
pracownika
opiekującego się dzieckiem do ukończenia przez
nie 4 roku zżycia na wykonywanie pracy
w systemach czasu pracy przewidujących przedłużenie dobowego wymiaru
czasu pracy na zatrudnianie w godzinach nadliczbowych,
w porze nocnej, w systemie przerywanego czasu pracy i delegowanie poza stałe miejsce pracy
pracownicy w ciszy na
delegowanie poza stałe miejsce pracy i zatrudnianie w systemie przerywanego
czasu pracy
o
dokumenty związane z
ubieganiem się i korzystaniem z urlopu wypoczynkowego
o
karty
(listy) wypłaconego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą
oraz wniosek pracownika o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych
o
kartę
ewidencji przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony
indywidualnej, a także dokumenty związane z wypłat ekwiwalentu pieniężnego za używanie
własnej odzieży i obuwia oraz ich pranie i konserwację
Pracodawca zapewnia odpowiednie warunki zabezpieczające
dokumentację pracownicza prowadzoną i przechowywaną w postaci papierowej przed zniszczeniem,
uszkodzeniem lub utratą i dostępem osób niupoważnionych, w szczególności przez
zapewnienie w pomieszczeniu, w którym przechowywana jest dokumentacja
pracownicza, odpowiedniej wilgotności, temperatury i zabezpieczenie tego
pomieszczenia przed dostępem osób nieupoważnionych.
Dokumentacja pracownicza w postaci elektronicznej jest
prowadzona i przechowywana w systemie teleinformatycznym zapewniającym:
o
zabezpieczenie jej
przed uszkodzeniem, utrat oraz nieuprawnionym
dostępem
o
integralność treści dokumentacji
i metadanych polegając na
zabezpieczeniu przed wprowadzaniem zmian, z
wyjątkiem zmian wprowadzanych w
ramach ustalonych i udokumentowanych procedur
o
stały dostęp do
dokumentacji osobom do tego upoważnionym
o
identyfikację osób mających
dostęp do dokumentacji oraz rejestrowanie dokonywanych przez
te osoby zmian w dokumentacji i metadanych
o
skuteczne
wyszukiwanie dokumentacji na podstawie metadanych
o
wydawanie, w tym przez
eksport w postaci elektronicznej, dokumentacji albo części dokumentacji
o
funkcjonalność
wydruku dokumentacji.
Dokumentację pracowniczą prowadzoną i przechowywaną w postaci
elektronicznej uważa się za zabezpieczoną, jeżeli w sposób ciągły są spełnione łącznie
następujqce warunki:
o
jest zapewniona jej
dostępność wyłącznie osobom upoważnionym
o
jest chroniona przed
przypadkowym lub nieuprawnionym zniszczeniem
o
jej
prowadzenie i przechowywanie odbywa się z zastosowaniem metod i środków ochrony
dokumentacji, których skuteczność w czasie ich zastosowania jest powszechnie uznawana
Zabezpieczenie dokumentacji pracowniczej
prowadzonej i przechowywanej
w postaci elektronicznej polega w szczególności
na:
o
systematycznym
dokonywaniu analizy zagrożeń
o
opracowaniu
i stosowaniu procedur zabezpieczania dokumentacji i systemów ich przetwarzania,
w tym procedur dostępu, tworzenia kopii zapasowych oraz przechowywania
o
stosowaniu środków bezpieczeństwa
adekwatnych do zagrożeń
o
bieżącym
kontrolowaniu funkcjonowania wszystkich organizacyjnych i
techniczno-informatycznych sposobów zabezpieczenia, a także okresowym
dokonywaniu oceny skuteczności tych sposobów
o
przygotowaniu
i realizacji planów przechowywania dokumentacji w długim czasie, w tym jej
przenoszenia na nowe informatyczne nośniki danych i do nowych formatów danych, jeżeli
tego wymaga zapewnienie ciągłości
dostępu do dokumentacji.
W przypadku gdy do dokumentacji pracowniczej prowadzonej w
postaci elektronicznej ma byś dołączony dokument
w postaci papierowej, pracodawca albo
osoba upoważniona przez pracodawcę sporządza odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, opatruje je kwalifikowanym
podpisem elektronicznym albo kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną pracodawcy i umieszcza w dokumentacji pracowniczej, w sposób
zapewniający czytelność, dostęp i spójność tej dokumentacji.
Pracownik odbiera
dokument w sposób i w terminie uzgodnionym z pracodawcą. W przypadku nieuzgodnienia z pracodawcą sposobu i terminu odbioru
dokumentu albo jego nieodebrania przez pracownika pracodawca może zniszczysz
ten dokument w sposób uniemożliwiający odtworzenie jego treści.
Prowadząc i przechowując dokumentację pracowniczą w postaci
elektronicznej, pracodawca stosuje odpowiednie, w odniesieniu do ilości danych
i zastosowanej technologii, rozwiązania techniczne zapewniające dostępność, używalność
i wiarygodność dokumentacji, co najmniej do upływu okresu przechowywania
dokumentacji.
Odwzorowania cyfrowe sporządza się z należytą starannością i jakością
techniczną umożliwiając zapoznanie się bez wątpliwości z treścią dokumentu, bez
potrzeby weryfikacji tej treści z dokumentem w postaci papierowej.